2011年11月19日土曜日

Тэмдэглэл 40: Говь-Сүмбэр аймаг яваад ....


Говь-Сүмбэр аймаг нь жижиг учраас нийтдээ7 цэцэрлэг  (суманд 2, улсын 5, хувийн2) Сургуулийн хувьд 5 (бүгд улсын , суманд2)байлаа. Үүнээс  энэ удаад Чойрт байгаа улсын 1 цэцэрлэг 3сургуультай танилцах боломж олдсон юм.

Чойр ерөнхийдөө багш нарын түвшин өндөр байсан. Цэцэрлэг ч бага сургууль ч японхүнээс суралцая гэсэн оролдлоготой байгаа нь ажиглагдаж байлаа. Тийм болохоор цэцэрлэг сургуулийн үйл ажиллагааг харахад Японы сайн дурын хийж буй ажиллууд харагдаж байсан.

Чойр яваад мундаг гэж бодсон зүйл нь аль ч сургууль аль ч ангийнхүүхдүүд  цэвэрлэгээ их сайн хийж байсан явдал юм. Онцолбол 5-р сургууль шинэ сургууль хараахан баригдаж дуусаагүй байгаатул одоо 40өөд жил болж буй хуучин сургуульд хичээллэж байсан. Шал нь бүр зулгарчихсан боловч хүүхдүүд шалаа алчуураар арчин угааж байлаа. Хувинтай ус нь бохирдоход хэнээр ч хэлүүлэхгүйгээр солин цэвэрлэгээгээ үргэлжлүүлнэ. Анги дотор ч хоггүй.Сургуулийн орох хаалган дээрхогны сав байсан ч, хичээлийн явцад багшнар хогоо унагахгүй байхыг анхааруулж байлаа. Жишээ нь 1-р ангийн хичээл дээрхайчаар жижигхэн зүйл хайчлахад  нь багшнь”Номон дээрээхайчлан хогийн сав руу аваачин хогоо хаяцгаагаарай” хэмээн  анхааруулж зааж байсан.


Бас 1 мундаг зүйл нь аль ч ангид цаг байсан бөгөөд  зөв ажиллаж байсан явдал. Энэ нь хүүхдүүдийнхувьд маш чухал.Хичээл хэдэн цагт эхлэх,хэдэн цагт дуусах. Үүнийг хүүхэд мэдсэнээр ирээдүйгээ таамаглан харахдасгал болж өгнө. Цагийг ашиглан хүүхдэд заавар өгч болно. Урт зүүг ○хүртэл (минут хүртэл) △△-ыг хийцгээе хэмээн цагаар заавар өгсөнөөр хүүхэд өөрөө төлөвлөн үйлдэлээ хийх чадвартай болно. Цагнийүнэ цэнийг мэдрүүлэх  нь ирээдүйд нь маш чухал учир заавал олгох ёстой боловсролюм.




Зургийн хичээл дэх бүтээл. Бүгд өөр өөр. Үнэхээр гайхалтай. Багш ”Ингэж зураарай” гэж нэг нэгээр заажөгөхгүй ч ”Үүнийг сайн хараад зураарай” гэж хэлэхэд л  гайхалтай сайхан зургууд зурсан байлаа. Баярхөөртэйгээр зурна.Үүний зэрэгцээ хүүхдэд анхаарлаа төвлөрүүлэх чадвар бий болохоосгадна юмыг ажиглаж сурна. Энэ зураг бол 1-р ангийн зураг (навч). Багшийн заавар бол зөвхөн ”Навчийг сайн харанзураарай” Гэсэн л  заавараар ийм сайн зурагзурсан байна. Мөн найзынхаа зургыг ажиглах явцад зураг бүрийг өөрийн дотоодертөнцөөр харан бас нэгэн хичээл болно. Гэх мэт сайн зүйлүүд их ажиглагдлаа. Эндзөвхөн 1 хэсгийг л танилцууллаа.

Дараа та бүхэнд дахин танилцуулна. Сайн сайханзүйлээс санаа аван хэрэгжүүлбэл ямар вэ.









40回 ゴビスンベル県に行って。。。

ゴビスンベル県は小さな県なので、幼稚園は7園(うち2園は村。公立5園・私立2園)、学校5校(すべて公立、うち2校は村)しかない。その中で、今回は、チョイルにある公立幼稚園1園、公立学校3校にお邪魔し、保育や授業の様子を見せていただいた。

チョイルは、全体的に先生方のレベルが高かった。幼稚園も小学校も日本人から学ぼうとする姿勢がよく、積極的であり、柔軟性がある。そのため、幼稚園・学校のあちこちで、活動していた・活動しているJOCVの活躍が見られる。

チョイルの学校に行って、すごいと思ったのは、どこの学校も、どの学年の子どもも掃除をしっかりとしていたことだ。特に第5番学校は、新校舎建設中のため、今は築40年近い古い校舎で学習をしている。ボコボコの木の床だけど、子どもたちは雑巾で床を掃除していた。バケツの水が汚くなったら、誰が言うでもなく、水を入れ換え、掃除をしていた。教室内でも、ほとんど、ゴミがない。学校の入り口にゴミ箱が設置されているからだけではない。授業中でも、先生方は、ゴミを落とさないように、細やかな指導をされていた。例えば、1年生の授業で、はさみで小さなものを切るとき、先生は「教科書の上で切りましょう。」って指示を出し、「教科書をゴミ箱に持って行って、ゴミを捨てましょう。」と具体的にゴミを落とさないように指導をされていた。

もう1つ、すごいと思ったのは、どこの教室にも時計が設置されており、正しい時刻を示していたこと。これは、子どもたちにとって、非常にいいことだ。授業は、何時から始まり、何時に終わる。そのことを子どもが知ると言うことは、先の見通しを持つ訓練になるのだ。指導としては、もう一歩踏み込んで、「長い針が○まで(○分まで)△△をしましょう」と言うように時計を活用した指示を出すことで、子どもたちは自身で見通し(計画)を立て、行動する力を身につけることができるようになる。計画性を身につけることは、時間を意識することは、絶対に必要になってくる力なので、子どもたちに教育する必要がある。

図工の授業の子どもたちの作品。どれとして同じ作品はない。それは、本当に素晴らしいこと。先生が「こう描きなさい」といちいち指示を出さなくても、「よく見て描いてね」と言うだけで、子どもたちの絵は活き活きとする。喜んで描く。それだけではない。子どもに集中力もつくし、よく観察する力もつく。これは、1年生の「はっぱ」の絵。先生の指示は、「葉っぱをよく見て描きましょう」だけだったようだ。それでも、こんなに素晴らしい作品を作り上げている。また、友だちの作品を鑑賞することで、それぞれの絵を心で見、また1つ、勉強をしているのだ。

いいところは、本当にたくさんあった。少ししか紹介できないけれど、皆さんに次回から紹介をしよう。いいことは、どんどん真似をし、取り入れていくといいだろう。

0 件のコメント:

コメントを投稿