2012年11月18日日曜日

Тэмдэглэл 84: Сүхбаатар дүүрэгийн бага сургуулийн 100 багшид зориулсан семинар



Сүхбаатар дүүрэгийн сургалтын алба болон Жайка байгууллагын хүмүүнлэгийн ажилтан бид нар хамтран нээсэн багшийн сургалт семинар зохион байгуулав. Хувийн болон улсын сургуулийн нийт 100 багш оролцсон.
 Танхимын тохижилт болон бүртгэл зэрэгийн бүгдийг нь тус 2 дугаар сургуулийн багш нар, Сүхбаатар дүүргийн сургалтын албаны хамт олон зохицуулсан тул бид өөрсдийн лекц, жишээ хичээл, семинартаа анхаарлаа төвөлөрүүлж чадсан. Маш сайхан зүйл болсон. Мөн бидний хэлний бэрхшээлийг харгалзан үзэж орчуулагч хүртэл бэлдсэн байлаа. Үнэхээр баяртай байсан. Зохион байгуулсан багш нартаа маш их баярлалаа.
 Сүхбаатар дүүргийн сургалтын албаны даргын ярианаас эхлэн, Сакура сургуулийн хүүхдүүдийн Юката өмсөн дэвүүрт бүжигээр үргэлжилсэн гайхалтай нээлтийн ажиллагаа болсон.
 “Хичээлийн судалгаа”-ны лекцыг халуун алга ташилтаар мялаасан. Уул нь иймэрхүү семинарт сургуулийн захирал нь оролцдоггүй гэж сонссон боловч энэ удаа бүх сургуулийн захирал болон хичээлийн эрхлэгчид ирж оролцон. Маш их баярлалаа.   


Лекцийн дараах жишээ хичээл 3 багт хуваагдан явагдсан. Бид хүмүүнлэгийн ажилтанууд багш нар болж, багш нар хүүхдүүд болон хүүдүүдийн орноос хичээлд оролцож үзэх сэдэвтэй семинар байсан. Хичээл нь байгалийн ухаан, математик, зурагын хичээлүүд байв. Бүх багт маш их таалагдсан.
Үдээс хойш нь радиогын гимнастикаар эхэлсэн. Мэддэг болов уу гэтэл бодосноос ч илүү багш нар маш чадварлаг байсанд гайхсан. Зааж байсан бидэнтэй адилхан чадаж байгаад их сэтгэл хөдөлсөн. Ийм сайхан радиа дасгалийн монгол ирээд анх удаа хийж үзсэн. Хоолны дараах нойрмог байдал 3 хан минутаны дасгалын дараа ор мөргүй арилсан. Байнга хийвэл хоолны дэглэм ч болох тул радио дасгалыг өдөр бүр сургалтандаа нэвтрүүлээсэй...
 Математикын заах аргын лекц. Сэдэв нь “тооны шоог ашиглах арга”. Японд тооны шоог ашиглан нэмэх хасах үйлдэлийг заадаг аргын талаар яриж өгсөн. Тооны шоог ашиглан заах арга нь монголын сурах бичигүүдэд байдаг боловч амьдрал дээр хэрэглэдэг багш цөөхөн байдаг. Тооны шоог ашиглан заах аргыг сургалтандаа заавал хэрэглээсэй гэж бодсон.
Байгалын ухааны туршилтйн танхимд бүгд хичээлд ашиглах материалыг хийхээс эхлэсэн. Японд ч гэсэн хариуцсан хүн байдаггүй тул байгалийн ухааны туршилтын матрериалыг бэлдэх нь их хэцүү байдаг. Тиймээс байгалийн ухааны хичээлийн бэлтгэлийг бусад багш нартайгаа хамтран хийх нь олон байдаг. Мөн дунд сургуулийн байгалийн ухааны хичээлийн багш нараас санаа оноо сонсонгоо, цугтаа танхимаа тохижуулах нь байдаг.   
Энэ удаагын семинарт заах багш нарыг багс сургуулийн биш дунд, ахлах сургуулын байгалийн ухааны багш нараар заалгахаар шийдсэн. Энэ семинарт багш нар яг л хүүхэд мэт оролцож байсан нь их сайхан байсан. Энэ нь маш чухал бөгөөд хүүхэдүүдын оронд өөрийгөө төсөөлж үзэх нь хүүхэд бол юу гэж бодох бол юун дээр эргэлзэх бол, энэ хүүхдүүд чадах болов уу гэх мэт зүйлийг мэдэж авах нь сургалтын судалгаанд маш их хэрэгтэй зүйл юм. Мөн тусгайлан зүйл ашиглалгүйгээр монголд байдаг гарын доорх материалаар байгалийн ухааны хичээлийн материалыг гараараа хийх. Үүнийг судалах нь энэхүү хичээлийн нэг гол хэсэг нь байлаа.
Хаалтын ажилгаа болж бидэнд талархал илэрхийлсэн нь бидэнд их урам өгсөн. Маш их баярлалаа.    
Оролцсон багш нарт энэ удаагын семинар маш их таалагдан бидэнд өөрсөдөд минь судалгаа болсон. Ийм боолмж гаргаж өгсөн Сүхбаатар дүүргийн сургалтын албаны бага сургууль хариуцсан ажилтан Сосороо багшдаа, мөн оролцсон бүх багш нарт баярласанаа илэрхийлэе. 
Бид зохион байгуулсан семинарыхаа өмнө багш нарт анкет тарааж бөглүүлдэг бөгөөд түүний хариу нь байгалийн ухаан, зураг, математик, биеийн тамир, нийт хичээлийн эрэлт их байгаа гэдгийн мэдэж авсан. Мөн 2008 онд улсаас гаргасан шинэ стандарт 2010, 2011 оноос л нэг ажлын талбар дээрх багш нарт хүрч хичлээлийн судалгаа гэж нээн, хэрэгтэй гэдэгийг нь мэдэж эхэлж байна. Дашрамд нь аль ч сургууль одооноос хичээлийн судалгааны гараан дээр эгнэн байгаа хэлж болхоор байна. Одооноос хичээлийн судалгааг зөвөөр, хичээж зохион байгуулж чадсан сургууль улам сайн сургууль болох бизээ.
Одоо дэлхий дахинд өнөөг хүртлэх арга барилаас өөр арга барил, шинэ заах арга бүхий боловсон хүчний эрэлт их болж байна. Япон, Монгол, Америк... ер нь аль оронд өнөө үед шинэ заах аргыг үргэж хайж судалж байгаа билээ. Монгол ч гэсэн хөл нийлүүлэн хичээцгээе.



84回 スフバートル地区 小学校教員100人対象セミナー

 スフバートル地区教育局と私たちJICAボランティアとで協力して、開催した教師セミナーだ。私立学校・国立学校含めて100人の教師対象のセミナーだった。
 会場設営、受付などの運営はすべて、会場となった第2番学校の先生方とスフバートル地区教育局の方で行ってくださり、私たちはレクチャーや模擬授業・セミナーに集中できるという理想的な形で実施することが出来た。素晴らしいことだ。また、私たちの語学力を考え、通訳さんもつけていただいた。何ともうれしい気遣い。運営していただいた先生方には、感謝しています。
 スフバートル地区教育局長のお話で始まり、さくら学校の子どもたちによる、浴衣を着て、扇子を使っての舞があり、すばらしいオープニングで幕が開けた。
「授業研究」のレクチャーでは、暖かい拍手をいただいた。通常、このようなセミナーには校長先生は参加されないそうだが、今回は、各学校の校長や副校長先生も参加してくださった。ありがとうございました。
レクチャーの後は、模擬授業、3グループに分かれて行った。私たち、ボランティアが先生に、先生方が子どもになり、子どもの目線を体験していただく体験型セミナー。教科は、理科・算数・図工。どのグループも好評でした。
 午後からは、ラジオ体操から始めた。知っていたのかな?って思ったくらいあまりにも先生方が上手で、びっくりするくらい揃って、見本の私たちと鏡になってすることが出来ていたことに、感動した。こんな気持ちのいいラジオ体操は、モンゴルに来てから初めてだった。食後の眠気もすっきり!たった3分で出来るラジオ体操。真面目にすれば、ダイエット効果もあり、準備体操にも最適なラジオ体操。是非、日々の教育現場にご活用を・・・。
算数の指導法のレクチャー。テーマは「タイルの活用法」。日本でのタイルを使っての足し算・引き算の指導方法について、話をさせていただいた。タイルを使っての指導法は、モンゴルの教科書では紹介されているが、実際に指導している先生は、まだまだ少ない。ぜひ、タイルを使った指導法を取り入れていって欲しいと思う。
理科の実験教室、みんなで実験装置を作るところから始めた。日本でも担任は忙しく、理科の実験準備までするのは、非常に難しい。なので、理科の実験準備は、学年の先生と一緒に準備しながら、模擬実験をすることが多い。また、中学校の理科教員から、アイデアをもらったり、一緒に実験教室をしたりすることもある。今回の理科セミナーの講師も小学校教諭ではなく、中高で活動している理科教諭にお願いした。このセミナーでは、先生方、子どものように参加していたのが印象的だった。これは、ものすごく大切なことで、子どもと同じ目線を持ち、子どもならば、どういうことを試すだろうか?どういうところに疑問を持つだろうか?これは子どもに出来るだろうか?などなど、知ることも教材研究の大事なポイントである。また、特別なものを使わず、モンゴルにある身近な材料で、理科の実験装置を手作りする。それを研究することも授業研究のポイントにもなるのだ。
最後に挨拶があり、私たちも表彰して頂いた。ありがとうございます。
参加した先生方は今回のセミナーを非常に喜んでくださり、私たち自身の研修にもなった。こういう機会を与えてくださったスフバートル地区教育局の小学校担当ソスロー先生に感謝をすると共に、参加してくださった先生方に感謝いたします。
 
今まで行ってきたセミナーの前には、先生方に、アンケート協力していただいてきた。その結果、理科・図工・算数・体育・総合学習のニーズが高いことがわかってきた。また、2008年に国が打ち出した新スタンダード、2010年2011年くらいでようやく、現場の先生方が、授業研究ということを聞き、今、ようやく必要に迫られてきたように感じる。すなわち、どこの学校も今、授業研究のスタートラインに並んだところといえるだろう。今から、授業研究を正しく、頑張って行える学校が、これから伸びていく学校になるだろう。
いま、世界は、今までとは違う能力を持つ人材が求められ、新しい指導法が求められているのだ。日本もモンゴルもアメリカも、、、、どこの国も今、新しい指導法を常に研究しているのだ。モンゴルも頑張ろう!

0 件のコメント:

コメントを投稿