2011年12月20日火曜日

Тэмдэглэл 50: Их сургууль дахь ---- Эрүүл мэндийн хичээл ----


Монголын бага сургуульд Эрүүл мэнд гэдэг хичээл бий. 1-р ангиас эхлэн сурах бичиг хүртэл бий. Сурах бичгийн дагуу заагдаж байгаа ч хүүхдүүдэд төлөвшил тогтох нь хэцүү юм шиг. 1-р ангийн сурах бичиг дээр Гар угаах аргын тухай зөвхөн 7мөр бичигдсэн байна. Шүд угаах тухайд тал нүүр зураг байгаа боловч хүүхдүүд сургууль дээр угааддагүй болохоор гэртээ угаахаас өөр аргагүй байдаг. Тийм учраас эдгээр сурах бичгийн номноос шууд ойлгож зай үйлийг төлөвшүүлнэ гэдэг нь хэцүү юм. Үүнийг бодож үзэх нь бас л хичээлийн судалгаа юм.

Хичээлийн судалгаа зөвхөн Монголхэл,математикийн хичээлээр хязгаарлаж болохгүй юм. Сургууль дээр заагдаж буй бүх хичээлээр нийт сураггдыг хамруулах нь уухал юм хичээлийн судалгаа хийгдэнэ.

Иймээс Жайка сайндурын гишүүд бид (эрүүлмэндийн багш, сувилагч, цэцэрлэгийн багш, бага сургуулийн багш) хамтран Эрүүл мэндийн хичээлийн материалыг (гар угаах,шүдээ угаах) бага багаар шинэчлэн сайжруулж байгаа. Цэцэрлэг болон бага сургуулийн хүүхдүүдийн өдөр тутмын амьдралд хэрэг болохуйц ганцаараа бие гаан хийж чадахаар арга барилд суралцуулахыг зорьж байгаа.

Оюутнуудад Эрүүл мэндийн хичээлийн тухай зааварнилгаа өгч байна.

Хичээл судалгааны тухай суралцсан оюутнуудын дунд багаар хичээлийн хөтөлбөр боловсруулах хичээлийг Одгэрэл багштай хамтран хийлээ. Бодсончлон хичээлийн судалгааг хийсэн оюутнууд байлаа. Хүүхдийн нүдээр сэтгэх бодох төсөөлж төлөвлөж чаддаг болж байна. Сайн их баг багаараа сонирхолтой, хүүхдийн сонирхолыг татахуйцхичээлийг бэлдэж чадсан байлаа. Тэгээд багаараа нэгтгэн нөгөө багийн өмнө илтгэл тавив. Илтгэлийн агуулга нь сонирхолтой байвч дуу нь сонсогдохгүй, доош харах үзэгдэл ажиглагдаж байлаа. Тийм сайн илтгэл тавьж байж, жаахан харамсалтай санагдав. Дараа илтгэл тавихдаа хойд хүмүүсд сонсогдохоор чанга дуугаар, сонсож буй хүмүүсийг харан илтгэлээ тавиарай.

Оюутнуудад power point ашиглан бага ангийн сурагчдад Гараа хэрхэн угаах зааварчилгааг тайлбарлан, тэднээр дуулуулж хөдөлгөөн хийлгүүлсэн юм. Оюутнууд сонирхолтойгоор хүлээн авлаа. Тэд Хүүхдүүдэд үзүүлж чадахаар хөгжилтэй сонирхолтой байлаа. Ээ, Wow гэж дуу алдан дагаж хийх оюутнууд. Тэдний хувьд анхучир сурах зүйл их байсан болов уу.

 БС-д ажиллаж байгаа оюугнууд ч мөн бий. Тэд өөрсдийн ангидаа туршин үзнэ гэцгээж байв. Сайн зүйлийг хурдан хэрэгжүүлэхийг хүсч байна. Багш нар ч гэсэн саналаа солилцон заавар гаргавал зүгээр юм уу гэж санагдсан. Энэ удаа хэрэглэсэн сайн дурын гишүүн гаргасан Гаругаах дууг сургуулийн 00н өрөөнд гаргасан байгаа. “Маамуу нааш ир” дууны аян дээр дуулж үзэнгээ гараа угаагаарай.







50回 大学での授業~保健編~



 モンゴルの小学校には「保健」という名前の授業がある。1年生から教科書もあり、現場では指導をされているが、子どもたちへの定着は難しいようだ。

 1年生の「保健」の教科書には、手洗い指導については、手の洗い方を7行ほど文字だけで書かれているだけである。歯磨き指導に関しては、半ページほどで絵があるが子どもは学校で磨くことはないため、家庭任せになってしまっている。これらの教材を子どもたちに必要性を理解させ、定着させる方法を考えるのは至難である。それを考えるのも授業研究である。

授業研究は、モンゴル語・算数などの教科指導だけではない。学校で行う授業はすべて、子どもたちのことを考えながら授業研究する必要があるのである。

 そこで、私たち、JICAボランティア(保健師・看護師・幼児教育・小学校教諭)が協力し、保健指導のマテリアル(手洗い指導・歯磨き指導)を少しずつ改良し、より良いものを開発している。幼稚園・小学校の児童にも必要性を理解し、1人でも出来るように生活の中で定着できるように工夫し、指導をしている。

 学生たちにも、保健指導について指導をしている。

 授業研究についての考え方をすでに学んだ学生たちにグループで授業案を考えるという授業を、オドゲレル先生と行った。さすが授業研究の考え方を学んだ学生たちである。子どもたちの目線で、考えることが少しずつ出来るようになってきている。なかなか面白い、子どもが興味・関心を持ちそうな授業案も出てきている。グループでまとめ、みんなの前で発表をする。なかなか学生たちにない活動なのか?声が小さかったり、うつむいてしまっていたり、いい発表をしているのに残念。今度は、後ろまで聞こえるくらいの大きさの声で、聞いている人の顔を見て発表してね。

 学生たちにも、手洗い指導について、子どもたちにするように授業案を提示してみた。パワーポイントで手洗いの必要性について、説明をし、手洗いの方法を物語と歌で指導をした。学生たちの反応は、とてもいいものだった。子どもたちが見せるような、楽しそうな笑顔。え~、うわぁ~などの驚きの声を上げる学生たち。自然と一緒に動作し覚える学生たち。学生たちにとっても、初めて知ることが多かったようだ。

 学生の中には、現在も学校で働きながら通学している学生もいる。彼女たちは、「学校で自分のクラスでも指導します」と話していた。いいものはどんどん使って、どんどん良いものにし、指導をしていって欲しい。先生方も自分たちでアイデアを出し合い、子どもたちに指導をしていって欲しいと感じた。

 今回使用したJICAボランティアが作成した「手洗い歌」は、学校のトイレに掲示されている。「マーモー ナーシャー イル」のメロディーに合わせて歌って、手を洗ってね。

 

0 件のコメント:

コメントを投稿